Sunday, June 28, 2009

amal islami

Peraturannya:

1) Copy gambar amal Islam di bawah. Copy satu post ni pun tak ape. Mudah dan menjimatkan masa. harapnye gitu..

2) Kemudian pilih 10 orang sahabat anda dan wajibkan mereka melakukan perkara yang sama. Ingat! 10 orang tahu? Lebih2, lagi bagus. Terlebih? Jangan melampau sudah.


Di sini saya nak beri tag message ini pada:

*alang*

*hawe*

*suhaila zulkifli*

*khalifatullah*

*aiza*

*fitrilina*

*abang helmi*

p/s: tetap xcukup 10 org..hehehe

xpe..at least ad org da di tag:)

*********************

meh, saya nk cerita satu kisah:

satu hari ada orang kafir yang miskin dan compang camping pakaiannya bertemu dengan seorang muslim yang kaya raya (maaf xingt namanya) dan bertanya kepada beliau

"aku pernah mendengar bahawa dunia ibarat penjara dan penjara bagi seorang muslim, tapi aku melihat keadaan itu berbeza bagi aku dan engkau" (sebab org kafir tu miskin, yg org islam tu plak punyela kaya)

maka jawab si muslim tadi,

"rumah dan harta yang banyak bagi seorang muslim jika nak dibandingkan dengan apa yang akan diperoleh di akhirat nnti jauh lebih baik dr segala kenikmatan di dunia..tapi bagi seorang kafir, semiskin mana dia di dunia itu adalah lebih baik berbanding dengan miskinnya di akhirat yang penuh dengan azab dan siksa neraka"

mendengar jawapan itu, si kafir tadi lantas mengucapkan kalimah syahadah

jadi boleh wat kesimpulan kat sini,

islam menggalakkan umatnya untuk berjaya di dunia dan di akhirat (hari2 kita berdoa rabbana atina fiddunia hasanah, wafil akhirati hasanah, waqina azabannar)

orang yang menghayati erti doa ini, dia akan bersungguh2 untuk mencapainya namun pada masa yang sama kejayaan dan kekayaan yang diterima di dunia ini tidak menjadikannya lalai malah menjadi satu jalan untuk dia lebih berbakti di jalan Allah kerana dia tahu segala apa yang berlaku ke atas dirinya bukan sia2 tetapi adalah sebagai ujian untuk hidup kekal bahagia di akhirat kelak.

semoga kita sama2 berusaha mencapainya!!

amin~

p/s: cerita ini telah disampaikan secara lisan oleh kang indra, maka ada pengubahsuaian pada perkataan namun isi yang ingin diutarakannya adalah sama


~¡¡ǝʌıʇısod ʞuıɥʇ sʎɐʍןɐ~

4 comments:

any reaction?
just tell me what's in ur mind:)