Saturday, May 30, 2009

hari-hariku

"dambakan air matamu di kaki sejadah, ubat jiwamu di dada solat. Hilangkah resahmu di genggaman doa, serahkan hatimu pada DIA yang Esa, selamat berjuang!"

sms yang diterima dari seorang senior
mengingatkan diri agar sentiasa mengingati Allah
bukan hanya di kala waktu peperikasaan
bukan hanya di kala waktu kesusahan
tapi di kala waktu kesenangan
terasa diri begitu kerdil
kerana solat malam tidak lagi sekerap dulu
mungkin akibat terlalu penat
padahal di waktu itulah rasanya
aku mampu meluahkan segala-galanya
hanya aku dan Allah
betapa aku merindukan saat itu;)

"weh, takpe ke aku makan depan ko?"tanya seorang rakanku, JJ (bukan nm sebenr)
akibat penat study, si JJ nie teringinla nk mkn es pisang hijau

"tak pelah, aku bukan budak kecik lagi nak terliur ngan es pisang hijau tu" selorohku dengan nada bergurau

"ish, kalo aku da tak tahan.. lagi2 bab makanan" sambung yang lain

hari itu ak berpuasa (khamis lepas)
aku melihat puasa itu
bukan setakat untuk menahan lapar dan dahaga
tapi untuk menahan hawa nafsuku
terasa ada perkara yang perlu diperbaiki
kerana hawa nafsu ini seringkali melakukan maksiat hati
lalai, berburuk sangka dan macam2 lagi
maka digagahkan diri untuk berpuasa
untuk menilai mampukah ia bertahan
alhamdulillah, aku mampu untuk berbuka tepat pada waktunya
tapi bagaimana dengan hawa nafsuku?
hmm..masih ada yang perlu diperbaiki
untuk mendiagnosis sesuatu penyakit, tentu ada parameter yang perlu ditetapkan
begitu juga dengan hawa nafsuku
maka puase adalah sebagai salah satu cara untuk aku menilai parameter hawa nafsuku

p/s:terima kasih kepada jj sebab ada niat nak kejutkan aku sruh qiam..
tapi kdg2, xdgr pun hp tu bunyi..(^-^)
(indahnya ukhwah itu andai ia mendapat keberkatan Allah)


~¡¡ǝʌıʇısod ʞuıɥʇ sʎɐʍןɐ~

No comments:

Post a Comment

any reaction?
just tell me what's in ur mind:)